منظور کودکانی هستند که علیرغم داشتن هوشبهر عادی و بالاتر، از مشکلات شدید در یادگیری و به‌ویژه در یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی رنج می‌برند. بسیاری از این کودکان و نوجوانان در کنار مشکلات یادگیری، دچار مشکلات رفتاری (همچون ناآرامی و فعالیت بیشتر از حد متعارف، پرخاشگری، گوشه‌گیری و افسردگی، ...) هم هستند. این دسته از کودکان و نوجوانان با عناوین زیر هم شناخته می‌شوند: 
* مشکلات ویژۀ یادگیری 
* اختلال‌های یادگیری 
* ناتوانی‌های یادگیری 
* دیسلکسیا 
* مشکلات خواندن

 

از عرصه‌های مورد غفلت در نظام آموزشی کشور کم‌توجهی به فعالیت علمی قوی و جامع در حوزه پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری است. این غفلت هزینه‌های قابل توجهی را بر جامعه و پیشرفت آن تحمیل میکند. بخش قابل توجهی از شکست‌های در عرصه تحصیلی، ترک تحصیل و رشد آسیب‌های اجتماعی نتیجه کم توجهی به شناخت، پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری است.