رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: خَيرُ العِلمِ ما نَفَعَ (بهترین علم، آن است که مفید باشد.)

وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ

و آن‌ها به چیزی از دانش او جز آنچه برایشان بخواهد، دست نمی یابند.
دکتر حمید سپهر

دکتر حمید سپهر به مدت ۲۳ سال عضو هيئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سپس دانشگاه یزد بوده است. او با تخصص در «روان شناسیِ یادگیری»، در موضوع «خواندن» و «مشکلات کودکان در یادگیریِ خواندن» تحقیق می‌نموده و تدریس به کودکان با «مشکلات یادگیری» و «مشکلات رفتاری» و آموزگاران آن‌ها را از دهه ۱۳۶۰ تاکنون و در سه کشور اسپانیا، انگلستان و ایران در کارنامه خود دارد. وی با چندین دهه فعالیت در حوزه «حقوق و رفاه کودکان»، نقشی کلیدی در مدیریت تحول و مؤسسه‌زدایی در نظام «مراقبت از کودکان بی‌سرپرست» در کشور و «شامل سازی کودکان معلولِ بی‌سرپرست» داشته است. «نگرش اسلامی به تربیت» و «بومی سازی علوم انسانی» از دغدغه‌های او است.

درباره دکتر
دکتر حمید سپهر
مقالات کودکان آینده ایران و جهان اسلام

برای حرکت در جهت دستیابی به جهانی بهتر و عادلانه‌تر ضروری است تا توجه و برنامه ریزی‌های بهتری برای حمایت، مراقبت و پرورش کودکان انجام پذیرد. ایران و دیگر کشورهای اسلامی که خواستار ساختن جامعه و تمدنی بهتر هستند باید توجه به کودکان و برنامه ریزی برای امروز و آینده آن‌ها را در راس اهداف خود قرار دهند. دانشگاهیان در این مسیر و درجهت آگاه‌سازی جامعه، مدیران و برنامه‌ریزان آن مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

تجارب و طرح‌ها گفتگو گفتگو
کتاب‌های دکتر حمید سپهر اصلاح و بازسازی نظام آموزشی

نظام آموزشی و تربیتی کشور نقشی کلیدی در شکل دادن آینده کشور برعهده دارد. امروزه انحراف و مشکلات اساسی در بخش‌های مهمی از نظام آموزشی و تربیتی کشور مشاهده می‌شود. نظام آموزش رسمی مسئولیت دارد تا آموزش و تربیت در خانواده را نیز تقویت و هدایت نماید. نظام آموزش عالی کشور به وظایف خود در این عرصه‌ها آگاهی کافی نداشته و عملکرد مطلوبی در هدایت جامعه و نهادهای آن از خود نشان نمی‌دهد.

تجارب و طرح‌ها گفتگو گفتگو
رفع مشکلات یادگیری شناخت، پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری

از عرصه‌های مورد غفلت در نظام آموزشی کشور کم‌توجهی به فعالیت علمی قوی و جامع در حوزه پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری است. این غفلت هزینه‌های قابل توجهی را بر جامعه و پیشرفت آن تحمیل میکند. بخش قابل توجهی از شکست‌های در عرصه تحصیلی، ترک تحصیل و رشد آسیب‌های اجتماعی نتیجه کم توجهی به شناخت، پیشگیری و رفع مشکلات یادگیری است.

تجارب و طرح‌ها گفتگو گفتگو
نیازهای کودکان کودکان با نیازهای ویژه

توجه به تفاوت در توانایی‌های جسمی و روحی کودکان و تلاش جهت ایجاد فرصت‌های برابر از ویژگی‌های جوامع پیشرفته و شاخصی برای حاکمیت عدالت و معنویت در هر جامعه است. حاکم شدن فضای رقابتی و مدرک گرایانه در نظام آموزشی کشور موجب بروز ضعف‌های جدی در توجه مناسب به کودکان با نیازهای ویژه در خانواده و در مدارس شده‌است. وضعیت موجود شایسته تمدن سازی اسلامی مبتنی بر عدالت اجتماعی و آموزشی نمی‌باشد.

تجارب و طرح‌ها گفتگو گفتگو
تالیف کتاب تالیف و ترجمه کتاب

دکتر حمید سپهر علاوه بر ارائه مقالات علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اسپانیایی در مجلات و همایش‌های کشوری و بین المللی، نگارش فصل‌هایی از کتب را در خارج از کشور برعهده داشته است. مجموعه عناوین مقالات و کتب چاپ شده در داخل و خارج کشور در بخش "فعالیت‌های علمی" وب گاه قابل دسترسی است. در این قسمت کتب تالیف و ترجمه شده به زبان فارسی قابل مشاهده و سفارش هستند.

تالیف و ترجمه معرفی کتاب‌ها
طلوع امید مرکز آموزش و توانبخشی کودکان با «مشکلات ویژه یادگیری»
طلوع امید
معرفی

مرکز طلوع امید با هدف ارائه خدمات تخصصی در پیشگیری و درمان مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۳۹۲ تاسیس گردید. این مرکز با کادر تخصصی زیر نظر دکتر حمید سپهر فعالیت میکند. کادر تخصصی مرکز علاوه بر داشتن مدارک معتبر دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد، آموزش‌های ویژه در این زمینه را دریافت نموده‌اند.

یادگیری
منظور از مشکلات ویژۀ یادگیری چیست؟

منظور کودکانی هستند که علیرغم داشتن هوشبهر عادی و بالاتر، از مشکلات شدید در یادگیری و به‌ویژه در یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی رنج می‌برند. بسیاری از این کودکان و نوجوانان در کنار مشکلات یادگیری، دچار مشکلات رفتاری (همچون ناآرامی و فعالیت بیشتر از حد متعارف، پرخاشگری، گوشه‌گیری و افسردگی، ...) هم هستند. این دسته از کودکان و نوجوانان با عناوین زیر هم شناخته می‌شوند:
* مشکلات یادگیری
* اختلال‌های یادگیری
* ناتوانی‌های یادگیری
* دیسلکسیا
* مشکلات خواندن

روش یادگیری طلوع امید
رویکرد و روش

روش توانمندسازی در این مرکز بر رویکرد کل‌گرا در سوادآموزی و پرورش خودسازمان‌دهی استوار است. همکاری نزدیک با خانواده و با مدرسه از ویژگی‌های رویکرد این مرکز است. این مرکز با کادر تخصصی و بهره گیری از اطاق‌بازی و دیگر امکانات روز در مشاوره و درمان، در سال تحصیلی و در تابستان پذیرای کودکان و نوجوانان با مشکلات یادگیری و رفتاری میباشد.

راه ارتباطی طلوع امید
نحوه ارتباط

یزد، خیابان دهم فروردین، کوچه روشن، انتهای کوچه، سمت راست، پلاک ۲۳

درباره طلوع امید
طلوع امید
کانون حامی کودک ولی‌عصر(عج)
آشنایی با کانون
آشنایی با کانون

کانون حامی کودک ولی‌عصر(عج) با هدف حمایت از حقوق و رفاه کودکان با رویکرد علمی و اسلامی، کمک به بهبود الگوی ساختارها و سیاست‌های حمایتی و تربیتی، کمک به رفع محرومیّت و بدرفتاری با کودکان، توسعه فرهنگ رفتار مناسب با کودکان و کمک به ایجاد زمینه رشد و شکوفایی سالم آنان، به همّت جمعی از خیّرین در اسفند 1388 تاسیس گردید. کانون فعالیت‌های خود را برپایه مشارکت و حمایت‌های داوطلبانه و فعّال مردمی اجرا می‌نماید. کانون در عین حفظ استقلال خود، می‌تواند با همه نهادها و تشکل‌های مرتبط با کودکان همکاری نماید. از نظر کانون، توجّه به کودکان، توسعۀ برنامه‌ها و نهادهای اجتماعیِ مربوط به کودکان و توانمندسازی خانواده و جامعه جهت پرورش مناسب آنان، کم‌هزینه‌ترین راه برای تضمین آیندۀ ایران اسلامی است.

همکاری با کانون
همکاری با کانون

- شناسایی و معرّفی کودکان محروم و در معرض خطر

- مشارکت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی

- مشارکت در ارائۀ خدمات تخصصی رایگان (پزشکی، روان‌شناختی، حقوقی، مددکاری، آموزشی، کمک‌آموزشی و ...)

- مشارکت در ارائه آموزش مهارت‌های فرزندپروری به خانواده‌ها

- کمک به تقویت فعالیت‌های علمی و فرهنگی در فضای مجازی

- ارائۀ کمک‌های مادی (کمک‌های مالی، تغذیه و درمان، جمع‌آوری کتاب، اسباب‌بازی، پوشاک، ...)

- معرّفی کانون به دیگر افراد و تشکل‌های مرتبط با کودکان

راه ارتباطی با کانون ولی‌عصر
نحوه ارتباط

یزد، خیابان شهید رجایی (ایرانشهر)، کوچه شهید اهل السادات، پلاک ۲۴

درباره کانون ولی‌عصر(عج)
کانون ولی‌عصر
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر حمید سپهر می‌باشد.